به نام خدا

با عرض سلام خدمت دوستان عزیز و گرامی ، من بهشتی ،مدیر دوم اروم بلاغی هستم و امیدوارم بتونم در زمینه ی کامپیوتر در خدمت شما بوده و راهنمایی ها و کمک های مختصری بکنم .

در اولین پست خود قصد دارم به معرفی یکی از پرکاربردترین نرمافزار های کامپیوتر یعنی انتی ویروس ها، مزایا و معایبشون بپردازم.

حتما تابحال با انتی ویروس نود و یا دیگر انتی ویروس ها مانند کاسپر اسکای و ....... سر و کار داشتین و از قابلیت ها و کاربردهاشون باخبرین اگر نه یک توضیح مختصر خدمتتون میدم تا بریم سر اصل مطلب !

انتی ویروس های متنوع و متعددی در بازار و اینترنت وجود دارن و شما میتونید به راحتی با پرداخت پول و یا با یک کلیک اونا رو در اختیار داشته باشین اما مسئله ی مهم اینه که شما باید توجه داشته باشین انتی ویروسی رو انتخاب کنین تا علاوه بر ایجاد امنیت در کامپیوترتون ، بتونین باهاش به راحتی کار کنین.

همونطور که در بالا ذکر کردم انتی ویروس ها متنوع اند و مختلف ، اگر بخواهم در مورد تمامی انتی ویروس ها حرف بزنم باید مقاله ای بیش از صد صفحه در این مورد بنویسم پس بهتره در مورد انتی ویروسهای مورد علاقه اکثر کاربران توضیحات مختصری بدم.

انتی ویروس نود32(  ESET Nod32 Antivirus)

این انتی ویروس برای کاربران معمولی و نیمه حرفه ای مناسب هستش.

قابلیت های این انتی ویروس اینه که  کرم ها،  ویروس ها ، تروجان ها و سایر تهدیدات از سوی فایلها و یا برنامه ای مخرب رو شناسایی و اون ها رو از بین میبره و یا قرنطینه میکنه.

اما ما یک محافظ دیگه ای از شرکت ESET به اسم ESET Smart Security‌ می شناسیم و برامون این سوال پیش میاد که با وجود نود32 پس اسمارت سکوریتی این وسط چی میگه؟!!!

اسمارت سکوریتی(ESET Smart Security)

اسمارت سکوریتی هم یک نوع محافظ هستش که نسبت به نود 32 قوی تر و جامع تره ، به عبارت دیگه اگر شما یک کاربر حرفه ای هستین و اطلاعاتی در رایانه اتون دارین که براتون فوق سری و مهم و حیاتی هستش استفاده از اسمارت سکوریتی براتون بهترین گزینه است.

از قابلیت های اسمارت سکوریتی میشه به این اشاره کرده که علاوه بر داشتن تمامی قابلیت های نود32 ، قادر به حفاظت از سیستم شما در برابر تهدیدات اینترنتی نیز هست، و اگر از شبکه های مشترک(داخلی) استفاده میکنین اسمارت سکوریتی جوابگوی نیازهای امنیتی شما خواهد بود.

در ضمن دارای انتی اسپم (اگر به طور مداوم و در ساعات طولانی از اینترنت استفاده میکنین و با ایمیل سرو کار دارین، شاید برای شما هم ایمیل های نامشخص با وعده و وعید های انچنانی اومده باشه که در صورت وجود انتی اسپم میتونید از شر این اسپم ها خلاص بشین)و فایروال (همون دیواره ی اتش هست که در کنار انتی ویروس ها ارائه میشه، برای جلوگیری از دسترسی هکرها به اطلاعات سیستم و .... )نیز هست!  

انتی ویروس کاسپر اسکای(Kaspersky Antivirus)

این انتی ویروس به دلیل این که  توسط یک شرکت روسی ساخته شده نسبت به بقیه انتی ویروس ها از امنیت بیشتری برخوردار هست (به دلیل وجود لیست انتی ویروس های زیاد در بانک اطلاعاتی اش) ، انتی ویروس کاسپر اسکای همچنین دارای قابلیت از بین بردن ویروس ها و برنامه های مخرب در زمان لود شدن سیستم عامل میباشد(در زمان لود، برنامه های مخرب و ویروس ها توانایی اجرا شدن ندارند بنابراین کاسپر اسکای براحتی و در دم انها را از بین میبرد).

این انتی ویروس هم چنین دارای قابلیت دیسک نجات میباشد (اگر سیستم شما الوده به ویروس های خطرناک و سریش شد به گونه ای که در کار سیستم شما اختلال به وجود اورد و اجازه ی نصب هیچ گونه انتی ویروس رو به روی سیستمتون نداد شما میتونید با استفاده از قسمت دیسک نجات این انتی ویروس سیستمتون رو به حالت اولیه یعنی حالت قبل از الوده شدن به ویروس برگردونه).

دیسک نجات رو شوخی نگیرید که واقعا مسئله ی حیات بخشیه!

اینترنت سکوریتی(Kaspersky Internet Security)

اینترنت سکوریتی نیز یک محافظ در برابر خطرات و تهدیدات اینترنتی میباشد. اما مهم ترین قابلیت ان نسبت به انتی ویروس کاسپر اسکای دارا بودن ضد هرزنامه(انتی اسپم خودمون!)، دیواره ی آتش و کنترل والدین (کنترل والدین برای مشاهده‌ی میزان استفاده از اینترنت و محدود کردن آن غیر فعال کردن برنامه های مورد نظر، فیلتر یا مسدود کردن سایت های دلخواه و .... بکار میره) هست.

توتال کاسپر اسکای(Kaspersky Total Security)

این انتی ویروس نسخه ی کاملتر و جامع تر میباشد که دارای قابلیت های انتی ویروس و اینترنت سکوریتی کاسپراسکای نیز هست به عبارت دیگه نسخه ی نهایی دو انتی ویروس قبلی است، اما ویژگی های دیگری از جمله ابزار پشتیبان‌گیری از داده ها ،قابلیت گذاشتن پسورد بر روی اطلاعات و قسمت جدید File Shredder برای حذف کامل فایل‌ها به‌طوری‌که قابل بازیابی نباشند را دارا می باشد.

اما میرسیم به مزایا و معایب انتی ویروس ها

همون طور که همه ی شما عزیزان دوست داشتنی میدونید و من هم قبلا ذکر کردم وظیفه ی مهم انتی ویروس ها از هر نوعش و به هر اسمی که باشه حفاظت از سیستم و اطلاعات ما در برابر بد افزار ها و جاسوس افزار و هر چی هکر نامرد(با پوزش از دوستان هکری که واقعا در پیشرفت مملکت زحمات فراوانی میکشند و سطح علم دیگران رو نسبت به چگونگی ایجاد امنیت در سیستمشون را بالا میبرند) هستش می باشد، ولی گهگاهی این انتی ویروس های عزیز و دوست داشتنی ما در اجرای بعضی برنامه ها مشکل ایجاد میکنند بعضی از سایت هایی که دارای یوزر و پسورد اپدیت انتی ویروس ها هستش را فیلتر میکنن و یا موقع اسکن و ویروس کشی دخل سیستم عاملو میارن و بهش میگن تا تو باشی ویروسی نشی!

خب به اولین مشکل یعنی تشخیص یک برنامه ی اجرایی به عنوان ویروس توسط انتی ویروس ها میپردازیم.

راه حل:

برای خلاصی از این مشکل باید برنامه ی مد نظرمون رو به انتی ویروس بشناسونیدو بهش بگید این برنامه ی خوبیه ،کاریش نداشته باش!

توجه: امکان اینکه مسیرهای ذکر شده در ورژن های مختلف انتی ویروس ها متفاوت باشد وجود دارد.

توجه: مسیر های ذکر شده، در انتی ویروس ها و اسمارت سکوریتی ها تقریبا یکی است.

در انتی ویروس نود 32 باید مراحل زیر رو دنبال کنین:

1. وارد صفحه ی اصلی انتی ویروس خود شوید و کلید F5 را از روی کیبورد فشار دهید .

2. به مسیر Computer­­­­­---->Antivirus and Antispyware برید.

3. از زیر مجموعه های باز شده گزینه ی Exclusions را انتخاب کنید.

4. روي دﮐﻤﻪ  ‪addﮐﻠﯿﮏ ﮐﻨﯿﺪ و سپس ادرس ﻣﺤﻞ ﻓﺎﯾﻞ ﻣﻮرد ﺣﻤﻠﻪ را ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﻨﯿﺪ.

5. از این پس انتی ویروس به فایل معرفی شده حمله نمیکند.

توجه: با تغییر مسیر فایل مورد نظر در هارد، باز همون آشه و همون کاسه!

در انتی ویروس کاسپر اسکای:

1. وارد صفحه ی اصلی انتی ویروس شوید.

2. وارد بخش تنظیمات (Setting) شوید(در نسخه های متفاوت این مسیر متفاوت میباشد، در نسخه های جدید تر در سمت راست- پایین صفحه انتی ویروس میباشد).

3. روی Additional و سپس روی Threats an exclusions کلیک کنید.

4. روی Configure exclusion rules کلیک کنید.

5. روی دکمه add کلیک کرده و مسیر فایل مورد نظرتون رو انتخاب کنید.

6. در اخر تمامی صفحات باز شده را ببندید.

دومین مشکل مسدود یا فیلتر شدن سایت ها توسط انتی ویروس

راه حل:

برای رفع این مشکل در انتی ویروس نود32 باید مراحل زیر رو دنبال کنین:

1. ابتدا وارد صفحه اصلی انتی ویروس بشین

2. دکمه ی F5 رو از کیبورد یا همون صفحه کلید فشار بدین تا صفحه ی دیگه ای باز شه

3. گزینه رو انتخاب کنین

4. نام سایت مورد نظرتون رو بدون www. مابین دو علامت ستاره درج کنین مثل: *beheshti.com*

5. دوبار کلید Ok رو فشار بدین و از صفحه خارج شین

6. حالا میتونین وارد سایتی بشین که انتی ویروس اجازه ی ورود به اون رو نمیداد.

در انتی ویروس کاسپر اسکای:

1. ابتدا انتی ویروس را غیر فعال کنید.

2. وارد بخش تنظیمات(Setting) کاسپر اسکای شوید(در نسخه های متفاوت این مسیر متفاوت میباشد، در نسخه های جدید تر در سمت راست- پایین صفحه انتی ویروس میباشد).

3. سپس گزینه ی Web Antivirus را انتخاب کنید.

4. گزینه Trusted urls را انتخاب کنید.

5. ادرس سایت موردنظر را وارد کنید.

به عنوان مثال: */http://www.beheshti.com

6. به همین سادگی و به همین خوشمزگی!

سومین مشکل ریستارت شدن مکرر سیستم بعد از اسمارت اسکن

خب حتما این اتفاق براتون پیش اومده و یا براتون سوال شده که چرا بعد از ویروس یابی کل هارد، سیستمتون به حالت سکته میافته و به طور مکرر ریستارت میشه ؟

دلیلش کاملا واضحه چون امکان داره هنگام ویروس کشی ،انتی ویروس بعضی از سیستم فایل ها(فایلهای اصلی ویندوز) رو به عنوان ویروس تشخیص داده و زده دخلشونو اورده و بعد از یک ریستارت میبینین که یا ویندوزتون بالا نمیاد یا اینکه بعد از لود شدنش با یه صفحه ی ابی رنگ مواجه میشین!

از اونجایی که این مشکل واسه خود منم پیش اومده میخوام چندتا توصیه بهتون بکنم .

اول اینکه بعد از نصب ویندوزتون روی درایو C و یا هر درایو دیگه ای ، سعی کنین هیچ برنامه و یا نرمافزاری رو روی درایوی که ویندوزتون قبلا نصب شده ، نصب نکنین  بجز نرمافزارهایی که مسیر نصبشون به صورت اتوماتیک روی درایوی هست که ویندوزتون روی اون نصبه (به این صورت که هنگام نصب بعضی نرمافزار ها از شما مسیر نصب نرم افزار پرسیده نمیشه) ، سعی کنین فایلها و اطلاعاتی که از اینترنت دانلود میکنین و همچنین قصد انتقال داده ها از فلش مموری و حافظه های جانبی دیگه بروی هارد دیسکتون دارین ، اطلاعات رو در درایوهایی به جز درایوی که ویندوزتون دراون نصبه ذخیره کنید.

اما دلیل این کار چیه؟

خب همه ما میدونیم که بعضی از فایلها و داده ها ممکنه الوده به ویروس باشه و با ذخیره ی اونها در درایوی که ویندوز در اون نصب هستش امکان این که باعث ایجاد اختلال در کار سیستم عامل بشه وجود داره!

قابل ذکر هست که بعضی از ویروسها به گونه ای نوشته میشن که با اجرای فایل ویروسی ، ویروس در تمامی درایو ها کپی شده و باعث الوده شدن کل سیستم میشوند!اما از قدیم گفتن احتیاط شرط عقله!

دومین توصیه ام اینه که قبل از انتقال هر نوع داده به سیستمتون حتما و حتما اون رو اسکن کنین به این صورت که روی فایل موردنظر راست کلیک و سپس گزینه اسکن مربوط به انتی ویروس رو انتخاب کنین تا انتی ویروس شروع به ویروس یابی کنه .(در ضمن به گفته ها و حرفهای دیگران هم که میگن این مموری پاکه پاکه ویروس نداره جون تو، اعتماد نکنین ، از پشت خنجر خوردم که میگم!)

سومین توصیه ام اینه که از گزینه ی اسمارت اسکن انتی ویروس خودتون استفاده نکنین چون اگر تمامی درایوهای هاردتون الوده به ویروس خطرناک باشه با اسمارت اسکن امکان این که دخل سیستم عاملتون بیاد زیاد هست!(اما اگر به هر دلایلی مطمئن هستین که با اسمارت اسکن تو کار سیستم عاملتون هیچ اختلالی به وجود نمیاد بهتره از همون اسمارت اسکن استفاده کنین).

اما بنظر خودم ویروس یابی دستی یا همون گزینه Custom Scan مناسبتره چون در این صورت امکان انتخاب فایل ، پوشه و یا درایو مورد نظر وجود داره!

چهارمین توصیه ام اینه که اگر سیستمتون به ویروس خطرناکی الوده شده بعد از اسکن و ویروس کشی تمامی درایوها به جز درایوی که ویندوزتون در اون نصبه ، بدون اجرای هیچ برنامه و یا باز کردن هیچ  صفحه ای ، دی وی دی نصب ویندوز رو داخل دی وی دی رایتر بذارین و بلافاصله ریستارت کنین و دوباره ویندوزتون رو نصب و یا تعمیرش کنین!

پنجمین توصیه ام اینه که قبل از ویروس یابی حتما و حتما از فایل های مهم و ضروریتون یک بک آپ بگیرین تا در صورت از بین رفتن فایلهای ضروریتون بتونین از بک آپش استفاده کنین.

امیدوارم این مطلب مفید واقع بوده باشه!

اگر سوالی در مورد این پست دارین لطفا در بخش نظرات ذکر بفرمایین تا اونجایی که مغزم کار کنه و هوشم بکشه حتما پاسخگوی سوالات شما خواهم بود.

شما دوستان رو به خدای بزرگ میسپارم.